Mange tror det er umuligt eller vanskeligt at fikse et hul eller en revne i en plastik kajak. Men det er slet ikke så svært.Metoden her kan bruges på stort set alle moderne typer plastik, men er lidt svær at få pæn på kajakker med en “sandwich” konstruktion – men det kan sagtens lade sig gøre.
Metoden herunder kan både bruges til at lave evt. flænger i kajakken, eller lappe egentlige huller.
Typisk som følge af udstyr der skal fjernes eller flyttes, men også hvis man er meget uheldig og padler på meget skarpe ting som f.eks. søm eller lign.
Første billede viser en bagende hvor beslaget der holder roret har lavet en skade på plasten, som følge af at kajakken blev “tabt” fra taget af en bil og det var roret der måtte tage fra.
Flængen smeltes sammen med en almindelig loddekolbe, hvor det er en fordel at smelte ved så lav varme som muligt, så plasten smelter sammen i dybden.
På billedet th. er flængen blevet lappet sammen.
I første omgang er plasten varmet så meget op med loddekolben at plasten er blevet helt blød og smeltet sammen. Derefter er der glattet ud. Igen ved hjælp af loddekolben.
Hvis skaden ikke er et sted på kajakken hvor der er særlig stor belastning, vil reparationen være færdig og kajakken er klar til brug igen.
I dette tilfælde er skaden dog sket et sted, hvor der er ganske store belastninger. Blandt andet når roret trækkes op eller ned. Derfor skal der forstærkes lidt.
Det gøres ved at der skæres en stimmel plast af fra cockpitkanten, eller et andet sted hvor det ikke har nogen væsentlig betydning at man fjerne en smule materiale.
I mange tilfælde vil man også kunne lave en eventuel forstærkning fra indersiden.
På samme måde som da flængen blev smeltet sammen, lægges nu lidt ekstra plast oven på, som en forstærkning.
Brug igen lav varme, og lad plasten på kajakken og lappen/forstærkningen blive rigtig blød, så de kan smelte godt sammen
Den færdige “lap”.
Hvis det er et område der ses, og du godt vil have en pæn overflade, kan du varme lidt mere og evt. glatte ud med en træklods, mens plasten stadig er blød og let at arbejde med.
I dette tilfælde spiller det ingen rolle, hvordan det ser ud, så det gør jeg ikke mere ved.
Egentlige huller kan også fint lappes med hele stykker plast der smeltes fast på samme måde.
Næste opgave er at forhindre skaden i at komme igen. Her er der et beslag med en lidt skarp kant, som lige rundes på en slibemaskine inden det skrues fast igen. | |
Beslaget til roret monteres helt som før.Herefter kan roret sættes ned over og virke som før, med en vandtæt og meget holdbar “lapning” |
Den færdige “lap”.
Hvis det er et område der ses, og du godt vil have en pæn overflade, kan du varme lidt mere og evt. glatte ud med en træklods, mens plasten stadig er blød og let at arbejde med.
I dette tilfælde spiller det ingen rolle, hvordan det ser ud, så det gør jeg ikke mere ved
.Egentlige huller kan også fint lappes med hele stykker plast der smeltes fast på samme måde.
Næste opgave er at forhindre skaden i at komme igen. Her er der et beslag med en lidt skarp kant, som lige rundes på en slibemaskine inden det skrues fast igen.
Beslaget til roret monteres helt som før.Herefter kan roret sættes ned over og virke som før, med en vandtæt og meget holdbar “lapning”
Hej Jakob
Jeg savner lidt mere information i forhold til de tre billeder. på det første billede har du i venstre hånd, ser det ud til, et stykke gult plast…. Men det nævner du ikke. hvornår kommer det i spil…
Hej Stig
Er ikke helt med på hvad du tænker på?
KAn se der mangler et bilelde, det vil jeg få sat ind asap.
Men ellers bruger jeg lidt ekstra plast fx fra cockpitkanten til at smelte i.
Jeg har i øvrigt lidt mere om rep af plast på vej.