Rönnebyån og Listersjön Skrevet af: Marlon Cramers

TUR I SYDSVERIGE Ronnebyån starter i den midt østlige ende af søen Rottnen i Småland, løber gennem Blekinge og munder ud i havet i Ronneby havn. Man kan ro ca 80 km ned af den, med start i Hovmantorp og slut 10 km før Ronneby ved Karlsnäsgården. Der er kano udlejning i Hovmantorp, Korrö, Dångebo og ved Karlsnäsgården.Ronnebyån er dæmmet op flere steder, så man skal være indstillet på en del overbæringer. Hjul til nem landtransport af kanoen eller kajakken er en rigtig god idé.Vi roede de nordligste 43 km ned af Ronnebyån med start i Hovmantorp og slut i Dångebo. En lille eventyrstur ned ad Ronnebyån på 3 rodage. For hver en kilometer får man 10 kilometers indtryk og oplevelser. ”Vi” er Terje og Marlon og vores kajakker.
Mandag den 18. juliAfgang fra St. Heddinge kl 15.30 i solskinsvejr. En kajak på taget, og en kajak, samt resten af bagagen, i bilen. Den korteste vej til Hovmantorp er 308 km og tager 4 timer og 40 minutter ifølge eniro.dk over Lund, Höör, Hässleholm, Lönsboda og Tingsryd. Aftensmadsstop får vi i Mc Donalds i Hässleholm, hvor vi efterhånden betragter os selv som semi stamkunder.KL 18.15 fortsætter vi fra Hässleholm og drejer straks efter ind på vej 119 mod Tingsryd. Ret betaget over denne nydelige landevej som snor sig ganske flot og hyggeligt gennem skoven, meget flot og kuperet. Marlon nåede at blive køresyg efter en times tid deroppe af og var glad for vi ikke er taget til Norge. Terje udbryder omkring kl 20.00: ”Hold kæft hvor er der meget skov her”.

KL 20.20 ankommer vi til en lille fiskerhavn i den sydlige ende af Hovmantorp, GPS: N 56 46.537 E 15 08.542. Ganske vindstille her i havnen, som ikke har noget toilet, men der er godt med blæst og bølger fra syd over Rottnen. Marlon bruger aftenen med at samle kajakken og nyde solnedgangen over Rottnen. KL 22.00 lukker bommen ind til havnen og derefter sætter vi teltet op. Tidligt i posen er tidligt oppe J

Tirsdag den 19. juliKl 05.00 vågner Marlon af de første fiskerglade bådfolk som sejler ud af havnen. Terje har sat vækkeuret til kl 06.00, så Marlon går lidt rundt i og udenfor havnen og beundrer morgendisen over Rottnen før solen kommer op.KL 07.00 er vi klar til afgang på en spejblank sø i flot solskinsvejr og den sidste smule morgendis. Rottnen er på størrelse med den mest østlige del af Åsnen og med øer i søen og mange store sten, både i vandet og på landet. Ved indgangen til Ronnebyån ligger en primitiv lejrplads, Ormeshaga, med bålplads og brænde. GPS:  N 56 44.245 E 15 10.320. Dagens første overbæring er forholdsvis let og kort, ca 100 meter over en lille skovsti og gangbro.Det første stykke af Ronnebyån, indtil broen under Hovmantorpvejen er meget smalt, snoet, stenet og overbevokset og barricaderet af væltede grene og træer. Marlon ror med en halv pagaj. Der er simpelthen ikke plads til at bruge pagajen i sin helhed. Under broen møder vi dagens første fos. Terje tager chancen og bumper igennem den over stenene. Marlon trækker derefter sin kajak igennem den. Efter fossen er der OK åsejlads, meget flot i den sidste del før Västra Bro søen.Ved Västra Bro venter en længere overbæring. Her har været en vandkraftdrevet sav engang. Kanotleden viser vej udenom bebyggelsen, som er dobbelt så langt som at gå venstre om åen, som vi gjorde, idet vi ikke har hjul med, og skal gå distancen tre gange. Først så meget som muligt af bagagen, så den ene kajak, så den anden. 300 meter asfalt vej, og henover Linnerydvejen til at komme ned i åen igen. Puha, sved på panden.Overbæringen blev stort belønnet. Meget flot og afslappet, super idyllisk å sejlads med masser af høj siv på begge sider,  å kander og andre vandplanter, sommerfugle og guldsmede, blomster, m.m. Det rene naturparadis.
Frokost holdt vi på en naturplejet eng, hvor sivet slås med en speciel maskine for at opretholde insekternes og fuglenes tilstedeværelse. Vi fik en lille regnbye under opholdet her, men solen var hurtig fremme igen.
Lidt længere ned af åen mødte vi Åstugan. En privat hytte, der står åben for kanoroere, fiskere og fuglekikkere. Den fineste hytte med det mest nydelige toilet/badrum som Marlon har set på tur i Sverige, samt en lille badestrand ud til åen. Det koster 50,- kr. p/p at overnatte, 20 kr for rydning af toilet og affald for opholdet/kano. KL er 13.40. Vi har roet 11,5 km i dag. Vi holder en god kaffepause her ved den dejlige udsigt fra hyttens terasse.Turen fortsætter gennem et stort, flot og meget snoet siv område. Lige da snakken falder på de manglende fosser i forhold til Helge Å møder vi det første lille røde skilt. ”Beware of them!” Så kommer den ene fos efter den anden. Terje trækker kajakken over land hvor det er muligt. Marlon trækker kajakken gennem åen. Meget dejligt og passende med lidt afslappet søsejlads gennem Veden sø derefter.Midt imellem Veden sø og den lille landsby Skogskvarn kommer dagens 3. og længste overbæring på 500 meter. Der er en primitiv lejrplads ved siden af selve kraftværket med toilet og brænde, men Terje vil gerne fortsætte til selve Skogskvarn, som helt rigtigt er et meget flottere opholdssted med gode bademuligheder i åen.Vi gik mindst 4 km. frem og tilbage til denne overbæring, for at komme videre ad åen. Terje mistede sin umbraco nøgle til at fastne sit ror og må fortsætte sejladsen uden ror. Dagens sidste stykke, driver vi for første gang, i god medstrøm ned af åen.

Ved Skogskvarn møder vi dagens fjerde fos under broen.
Der er meget strøm og den er voldsom og stor. De røde skilte viser en overbæring over vejen. Den er ikke længere end 100 meter men: ”Jeg bærer ikke på en til kajak i dag”! (citat Marlon). Terje bar og trak sin kajak over land, Marlon trak sin kajak under broen og gennem fossen. Der var pænt dybt under broen og Marlon gik i vandet helt op til bagdelen.12 timer efter afgang i morges, 18 km, 4 fosser og 3 overbæringer længere ned af Ronnebyån slog vi lejr, her ved Skogskvarn. ”***** for en første dag”. Vi var så færdige. Og vi skulle have en slap- af- ferie, ”tag det stille og roligt”. Men der er konsequent en stor belønning for enhver indsats hele vejen ned af Ronnebyåen. Med et dejligt aftenbad i åen, og en super flot offentlig grund/badeplads til at nyde aftensmaden og kaffen, langs med åen, var vi ganske tilfreds med dagen og tilværelsen.
 Onsdag den 20. juli
Op efter solfremkomst. 1 tissetår = 3 mygstik. Hele kroppen gør ondt. Sove videre ”10 x 10 minutter” (citat Terje). Pagajlinen bruges i stedet for den glemte tørresnor. Afgang kl 10.00. I dag tager vi den med ro. Forude har vi stort set kun sø sejlads indtil Korrö. Viren er en meget flot, pæn stor sø med en del øer på søen og store sten. Marlon får øje på de første friluftsmennesker vi ser på denne tur, som opholder sig på den første ø på denne sø.

Vel ude på søen plasker en gedigen regnbye ned over os. Truende sorte skyer og rumlen i himlen, dog lidt på afstand, får os til at få fart på pagajerne til at komme i læ i Korrö, ved vandrehjemmet.

Intetanende går vi i land bag vandrehjemmet til at se på dagens første, og eneste overbæring. Korrö er bevaret som en museumsby, og ud af ingenting står vi lige pludseligt på en fyldt parkeringsplads i et centrum af et menneskemylder, bestående af dags- og vandrehjemsturister, samt masser af børnefamilie-kanolejere. Vi havde talt om at prøve at leje nogle hjul til den videre tur ned af åen, men det kunne kanoudlejeren forståeligt nok ikke gå med til, da han jo har lige antal hjul og kanoer. Til gengæld måtte vi gerne låne et sæt hjul til at flytte vores kajakker fra landgangs- til isætningsstedet. Det var en stor aflastning, som vi var meget taknemmelige for.Ud fra Korrö gik der flere vandreleder og stier: Utvandrarleden, som følger Ronnebyån et pænt stykke hen af vejen, Åsstigen, Korröstigen og Slätterängen. Vi overvejede at gå en tur frem for at ro videre og tage en slapper i dag. Efter at have besigtiget museumsbyens bygninger, spiste vi frokost ved ilægningsstedet. Imens kom mindst 6 kanoer op ad åen. Det var ganske rigtigt frokost tid. Terje tog en snak med en af dem og hørte at der var en stor og fin lejrplads 5 kvarter ned af åen. Vi besluttede os for at drive ned til denne lejrplads og slå tidligt lejr der. Sorte regnskyer varslede mere regn i dag.Åen bød igen på en helt anden verden. Kanofolk fiskede fra deres kano. En af dem fik en gede på kroen, mens vi passerede hinanden. Den var pæn stor. Vi drev gennem høj skov på begge sider af åen, delvist med træets rødder bart op ad bredderne. Der var en del store sten i kanten og midt i åen.
Kl 15.30 ankom vi ved Smedjehult lejrplads. Der var en far med søn i forvejen. Lejrpladsen har et lille overnatningsshelter og et stort og højt overdækket ”spisestue”shelter, samt toilet og flere bålpladser, dog ingen brænde. Vi har roet 11,5 km i alt i dag og slår teltet op her. Efter kaffe/te og et bad i åen, gik vi en tur mod syd ad Utvandrarleden. Den har ikke været brugt meget og var til tider ufremkommelig, så vi gik lidt på og fra den. Det blev rigtig lummert, varmt og vindstille. Marlon blev dårlig og vendte tilbage til lejren efter et par kilometers vandretur. Vi spiste kanon meget aftensmad og så gik Marlon omkuld i teltet mens Terje gik sig en aftentur.

Torsdag den 21. juliAfgang fra Smedjehult kl 09.07 i tørvejr, efter en hel nats regn. Atter en skønne 3,5 km. åsejlads gennem skov på begge sider til Bro, en flot og nydelig, stille, lille landsby med en flot gammel dæmning. Vist pga. en kvarn/mølle.
Pænt toilet ved optagningsstedet med en venlig opfordring til at lægge en mønt i kassen for tømning af spanden. Nem overbæring her på 100 meter ad plan asfaltvej.
Videre ad åen. Nu, endelig, kan vi lade os drive dernedeaf, som havde været ideen med hele turen fra start. Men det meste af det første stykke Ronnebyå er der ikke særlig noget strøm på, så man kan sagtens ro både op og ned af åen. Lidt efter Bro ligger et kæmpe savværk langs med åen. Skov på begge sider af åen går sammen med væltede træer tværs over åen. Træerne i bredderne skrider simpelthen i lerskranten. Et stykke ud af Bro var en del af disse træer savet helt ned, men jo længere vi kom fra Bro, jo mere zigzaggede vi imellem de væltede træer. Lige før Bastsjön ligger en primitiv lejrplads på højre side af åen.Vi spiste frokost på en bådebro midt langs Bastsjöns vestlige kyststrækning kl 12.00. Vi har nu roet 6,66 km i dag. Mellem Bastsjön og de næste 2 søer, Sandsjön og Kroksjön, er der 2 mindre stykker flot, bred og afslappet å sejlads, det sidste stykke med mange forskellige arter siv. Henover Sandsjön bliver vi atter vartet op af totalt vindstille, lummert, truende regn og tordenvejr.KL 14.10 ankommer vi ved Näset, en badplats i södre Sandsjön. Vi har roet 13,6 km i dag. Her møder vi en far med sine 2 børn, som vi har set tidligere på turen. De har lejet en kano og har kanokort med over Ronnebyån. Som Marlon havde forudset på Eniro.se er der i den sydlige ende af Ronnebyån rigtig mange overbæringer med forholdsvis korte mellemrum. Ved Getamåla, ca 4 km efter en krævende overbæring ud af Kroksjön, venter en overbæring på 800 meter. Dermed stopper vores tur ned af Ronnebyåen uden hjul her.Näset badplats viser sig at være en naturcamping, med toilet og håndvaske med varmt vand inde i bygningen på grunden. Det koster 80,- sv kr./telt at overnatte. Det er en dejligt åbent plads direkte ud til søen, så vi beslutter at slå lejr her. Vejret truer fortsat med regn og torden. I stedet for at forstætte ned af åen satser vi på at ro en dagstur på Kroksjön i morgen.  Vi ligger dejligt tæt ved vejen til Tingsryd, hvor vi kan hæve kontanter til campingpladsen og tage bussen op til Hovmantorp for at hente bilen. Kl 15.15 stiller Marlon sig op ved vej 120 til at tomle til Tingsryd og får super god hjælp af de lokale undervejs til både at finde kontanter og busser hele vejen op til Hovmantorp. Det regnede voldsomt på vej op med bussen, så det var meget fint at bruge eftermiddagen på at køre i bus.KL 18.15 kører Marlon fra vores startsted i den lille fiskerhavn tilbage til vores slutsted ved Dångebo med ankomst kl 19.00 til frysetørret aftensmad. Terje har fundet sin mistede umbraconøgle under kajaksædet.

Fredag den 22. juli
Vi fik et voldsomt tordenvejr i nat. Marlon flygtede fra teltet og sov i huset til kl 8.00. Der var mere regn og tordenvejr i vente, så vi lagde kajakkerne bag huset, bagagen i bilen og kørte en tur i området. Vi startede med en tur Bro – Korrö – Konga over de små veje med afgang kl. 10.00, med indkøb i Tingsryd på vejen. Syd for Konga prøvede vi at køre fiskervejen langs med Ronnebyån, men vendte om lidt efter overbæringen ved Kroksjö broen. En mountainbike var nok mere passende til denne vej, frem for en bil. Helt overbevist om at vi ikke skulle længere ned af åen, ved at se overbæringen ved Kroksjö bro spiste vi frokost der ved søen kl. 12.00. Flot er den, med en del øer på søen og store sten, men formentlig ogå en del sommerhuse langs søens kyst.Efter frokosten prøvede vi at kømme til Getamåla og se den næste overbæring på de 800 meter, men det er ikke nemt, uden skiltning, med vores kort, at finde vej. De ”hvide veje” med de ”blå skilte” er til at stole på, men de ”sorte veje” med de ”gule skilte” kan man ikke helt stole på. Efter en eftermiddags faren vild kørsel i området syd-øst for Kroksjön, endte vi tilbage i Dångebo kl 15.00. Uvejret stod til at blive hængende her, så efter kaffe/te med blåbærkage, pakkede vi kajakkerne ind og ovenpå bilen og satte kursen mod syd og sol til Listerby´s skærgård. Afgang kl 16.20.Listerby skærgård er ikke for friluftsfolk. Smukt var der og solen skinnede, men hele området var totalt pakket med sommerhuse, turister, kæmpe campingpladser  og pigtråd til køer og heste. Lidt af et kulturchock. På Ronneby Havscamping fik vi et godt kort over Blekinge, hvor Marlon fandt Listersjön, som Blekingeleden går langs med.
Der tog vi op til og fandt en lejrplads i skøn aftensol og totalt fred og ro, lige op til søen. GPS: N 56 19.283 E 15 21.013. Ankomst kl 19.30, godt kørt trætte for en afvekslings skyld, efter dagens aflagte små 200 km, flest på små veje.Lørdag den 23. juli Vågn kl 08.00 efter en heftig regnvejrsnat. Torden kunne høres på god afstand. Det er tørvejr, men meget overskyet. Vi satser alligevel på at ro Listersø rundt i dag, for den er smuk og indbydende.Kl 09.45 søsætter vi kajakkerne og ror tæt ind langs den østlige kyst mod syd. Søens kyst er ganske kringlekroget, så vi får god læ at ro i og hyggepadler derude af. Nogle dele af søen er naturvårdsområde hvor man ikke må telte eller lave bål. Motorbåde er forbudt på søen. Fugleskytsområdernes periode løber fra 1.april til 15. juli, lige som i Listerby skærgårdsområde. Der er dog flere picnik og lejrpladser ud til søen, sikkert beregnet for dagsturister – Blekingeleden følger dog også søens østlige side.  I den sydlige ende ligger 2 sommerhuse tæt på søen. Broen over vandet til fortsættelse af Listeråen er for lavt, så vi fortsætter langs Listersøens kyst. Landet langs kysten minder meget om Råslangens område. Skøn blandet skov, meget kuperet og godt med sten. Langs søen ror vi langs klipper, som minder om skærgården.

Der er 8 km ned til bunden af søen, hvor vi holder frokostpause på en stor og godt brugt lejrplads. Her er et shelter. Manglen på respekt for naturen viser tydelige tegn på denne lejrplads. Der ligger badebukser, flere efterladte engangsgrills, øldåser og andet affald i bålpladsen, m.m. Det er en skamplet i dette smukke område, som vi dog har helt for os selv i fred og ro i dag. Vandet er spejlblankt i denne bugt og solen kaster endda nogle varme stråler på os. Perfect place and time for at bade.Vi ror stille og roligt nordpå igen langs den vestlige kyst. Vind og let regn ind imellem. 2 voksne og 2 unge fiskeørne kredser rundt om en stor ørnerede i toppen af et træ på en lille ø i søen. Der er mange fuglehuse i forskellige størrelser hængt op rundt om søen. Der er helt stille og rigtig flot. Vi glæder os til at ro Raslången rundt en weekend i efteråret.
15,5 flotte km strakte hele kyststrækningen sig over, som vi roede på 4,5 timer inklusive pauser.KL 15.30 satte vi kurs hjemad med kajakkerne i og på bilen. Vi kørte forbi Karlsnäsgården for at se slutningen på Ronnebyån og derefter ned til Kallinge/Ronneby. Mellem Kallinge og Ronneby gik vi en tur ned til Djupadalsfossen. Ganske imponerende lille klippeområde på dette sted, midt imellem de 2 byer. Ganske forståeligt at se, at det er umuligt at sejle ned af åen, helt ud til Ronneby havn. Selve Ronneby er en charmerende hyggelig lille by i et overraskende kuperet terræn.Efter at have roet og set så meget som vi kunne ro og se af Ronnebyån på denne tur, kørte vi tilfredse hjem og mætte af de mange, mange indtryk og oplevelser af denne tur.Både Småland som område, lige som Blekinge, har gjort et stort og positivt indtryk på os igen, igen. Især Småland overrasker os hver gang ved sin smukke, samt barske og gode blanding af den svenske natur og landsbymilø. Vi er blevet varme på og nysgerrige efter Blekingeleden. Den vil vi gerne vandre lidt af på et tidspunkt….