Tekst og billeder af:Jakob, Maren, Anne-Marie samt Peter.Forberedelserne
Efter at undertegnede og Jakob brugte efteråret og vinteren 2010 på at bygge kajakker tog vi et semester til New Zealand hvorved vi aldrig nåede at afprøve vores nye grønlænderkajakker. Det var derfor med stor spænding i maven at vi tog tilbage til Danmark for at komme ud og sejle.Efter at have hørt om det klassiske kajak-projekt Fyn-rundt blev vi straks bidte, efter en kort snak med et par veninder fra vores ingeniør studie blev vi enige om at lave en fællestur. Hele gruppen havde prøvet at sejle ture før, uden nogen af os var deciderede eksperter, vi besluttede os dog for at vi ville holde os tæt på hinanden og tæt på kysten på turen for god sikkerhed.Starten
Pigerne skaffede nogle youghurtbægre (plastikkajakker – selvbyggerslang) de kunne sejle i og det var med spænding i maven vi mødtes mandag d. 18 juli på Seden strand ud for Odense. Her skulle kajakkerne pakkes med mad, gasbrænder, telte, soveposer mv. De to stramme grønlandske tvillinger var noget modvillige til at samarbejde med os, omend vi havde forberedt dem nok så godt med skothuller. Omvendt stod det ud med pigernes kajakker der havde mere end rigeligt plads. Efter noget tids bøvlen stod vi dog klar til at starte ud.Odense Fjord
Vi startede ud med at sejle over mod Lindø værftet og videre derfra til en lille tange. Her tog vi en kort pause og nød at være kommet væk fra sidevinden. Efter dette sejlede vi nærmest stik nord midt ud i fjorden, efter at have været cirka halvvejs ude i denne var den lette vind vi startede ud med blæst op til at være frisk vind med rimelig høje bølger. Dette var en udvikling der kom bag på os og vi besluttede at holde pause ude på en lille kunstig ø midt i fjorden. Her besluttede vi at vi ville holde os ekstra tætte på hinanden og prøve at komme tæt på kysten. Vi sluttede dagen lige før mundingen til fjorden.
Tirsdag sejlede vi videre frem og nåede frem rundt om Fyns hoved, kort efter slog vi teltene op på en mark med landmandens velsignelse, vejret var godt og vi havde bål i strandkanten med pølser og snobrød samt en veninde agerede selskab og ankom med nye forsyninger. Her var vi også ude og prøve snøren, en pagaj imellem de to grønlændere gav masser af stabilitet til at sidde og fiske på lændestøtten!Tredje dag sejlede vi videre ned af østkysten og nåede Kerteminde, hvor den ene af selskabets far boede og vi derfor kunne overnatte. Aftenen gik med træning med kajakkerne kun iført badetøj ved stranden for øvelse af grønlændervendinger som dog skuffede fælt :-)Fjerde dag håbede vi på at komme forbi storebæltsbroen og nå Svendborg. Igennem dagen begyndte vinden dog at tage mere og mere til. Da vi nåede nyborg var der kraftig pålandsvind med store bølger. Vi besluttede at prøve at nå rundt om broen, efter at have kommet et godt stykke ud besluttede vi dog at vende om grundet bølgerne. Bølgebryderne under broen var lavet af store kampesten og efterlod ingen muligheder for at holde en pause midtvejs under broen. Det var med en hvis del adrenalin i blodet og skuffelse i kroppen vi sejlede tilbage til nyborg camping og diskuterede mulighederne. Vi var nået fredag og vejret så ikke umiddelbart ud til at blive bedre. Vi besluttede derfor at vi ville stoppe turen der og nød et varmt bad, måltid og en flaske whisky på campingpladsen inden vi blev hentet lørdag og kørt tilbage.Epilog
Ingen af os var super trænede kajakroer, men vi besluttede os alligevel for at komme ud og prøve kræfter med en flere-dagstur. Vi fik de udfordringer vi søgte og erfarede at kajakker er væsentlig mere søstærke end vi regnede med, vores erfaringer fra Odense fjord var dog måske lidt vovet og en anden gang vil vi prøve at holde os mere til kysten. Endvidere nåede vi langt fra vores mål om Fyn rundt, som vi nok også vidste var lidt optimistisk. Vi har dog besluttet at vi bare vil tage turen i etaper i stedet, så vi håber at kunne komme under broen næste år. Følelsen af at komme ud på en flere-dagstur er dog super, vi havde alle en kanon tur og selvom Danmark ikke er den mest eventyrlige destination har vi masser af kystlinie og masser af muligheder for at komme ud med teltet.De bedste hilsner
Jakob, Maren, Anne-Marie samt Peter.
At pakke en Grønlænder er en udfordring

Klar til afgang

Pause efter Lindø
Fyns Hoved

Skumring ved Storebælt
Klargøring et sted på Fyns østkyst
Teltplads
Hvil af benene på vandet