Stanna i St.Anna
Tekst og foto: Simon Mariager
Vi gik i seng ved siden af bålets sidste gløder under himlens stjerner, og vågner til fuglekvidder og blå himmel gennem egetræets grønne blade. Mens jeg blinker søvnen ud af øjnene hopper et egern rundt blandt grenene og da jeg efter tre skridt springer på hovedet i det lune morgenbad er idyllen så tyk at den kan skæres i skiver. Velkommen på kajaktur i den Svenske skærgård med de studerendes vandreklub.Seks dage tidligere stod otte gamle kendinge og pakkede kajakker ved udlejeren i Tyrislöt i St. Anna skærgården. Vi var sent ude da kajakkerne skulle lejes så udvalget var blandet. Fine slanke point 65’s med sænkekøl, store rummelige hemslöjds kajakker med ror fra VKV og en gammel engelsk ting, som klarede det fint, men også sendte udlejeren af sted på en forgæves tur i motorbåd for at finde os – den skulle vi ikke have haft af den unge mand som passede biksen.
VKV’erne bliver på dansk navngivet havmågerne og de brede både har en uhyggelig lastekapacitet. Det kan vi ikke styre så de ligger tungt i vandet og Bo er tæt på at sænke sin da det meste af frokosten lander bagerst i hans båd. Vi to VKV piloter får begge prøveture i de mere elegante både og så er det lidt tungt at komme tilbage. Vi har også en toerkajak med og det er ganske praktisk hvis en deltager  bliver træt eller småskadet hvilket vi heldigvis er fri for. Toeren ligger stabilt som en lastepram og skyder fart som en vandscooter. I hvert fald hvis man finder takten. Til gengæld bliver jeg sat på prøve, da jeg forrest er uden kontrol over slingre kursen, mens Ann bagved bliver fortrolig med roret. Det lykkes heldigvis, men jeg når at tænke noget om kvinder og biler undervejs.Da vinden stod skarpt op fra syd de første dage var det den eneste rigtige rute og de etaper bød på flot modvind, en god følelse af fart når kajakken skærer gennem bølgerne og en forkærlighed for nordlige læsider. Vi passerede det lille øsamfund Harstena med ca. 10 faste beboere og købte frosne kanelbollar fra bagerens fryser. Han havde lukket biksen for i år, men døren var åben, et skilt angav priserne og en kurv tog imod pengene. Svensk tillidssamfund i en ekstrem ø udgave.Turen var lagt roligt an for niveauet var blandet med mig selv og årets 15 kajak kilometer i bunden og følgelig bagerst. Det betød stille dage med sene afgange efter lange hyggelige aftner ved bålet. En af arrangørerne er certificeret kajakinstruktør så der var god mulighed for at få rettet sin pagaj til og øvet sine støttetag, men træningen var nu begrænset og badningen i højsædet. Turen veksler over seks dage mellem yderliggende delvist bare klippe skær til dybere fjorde og sund hvor kajakkerne må skære sig gennem sivene og skoven står tæt langs bredden. Jeg synes nok bedst om det første, men nyder det hele og er bedre til at fiske gede i de indre vande end ørred i de ydre.Et af turens absolutte temaer var gourmet mad. De fleste dage bød på dessert. Bålstegte bananer, kanelbollar, æblekage og treretters menuer hvor de velsmagende hjemmetørrede gryderetter var flankeret af friske svampe på ristet rugbrød og brombær i sukker og whiskylage med flødeskum. Kort fortalt kom vi ikke tyndere hjem for også frokosterne var skønne med højtbelagt smørrebrød og daglige overraskelser som prima donna ost, italiensk skinke og selvfølgelig Trangia varmede Fåborg postejer med svampe eller stegte kippers med æg og mayonnaise. Så godt kan det gøres og de 12 liter rødvin var i sidste ende for lidt.Et andet tema i skærgården er gode lejrpladser. Man kommer altid til at ligge blandt spredte træer med klipper strækkende sig ud i vandet. Det er flot og de selvstående telte er at foretrække mens klatrekiler medbragt som pløkker nok er overdrivelse. Hver eneste dag er der perfekte muligheder for udspænding af presenning til ly, udspring og bålbygning. Jeg regerer selvbestaltet ilden de første par dage, med god hjælp til at save brænde, og bygger efter andre deltageres udsagn fornuftige spejderbål med gode kævler og uden for meget kvas. Den slags skaber modstand, og den sidste aften er der åbent oprør. Mens jeg fisker, og fanger turens enlige og ikke særligt store gedde, stables en mægtig berber ild på benene, og jeg må give mig. Det er et prægtigt bål og næste morgen kan vi tænde op med gløderne og varme pølsehorn til morgenmad.Vejret er godt selvom det blæser en del, men skærgården er godt skærmet, og kun på de yderste skær risikerer man for alvor problemer. Så langt er vi aldrig ude så bølgerne bliver ikke høje og der er altid en let vej hjem. Regn ser vi ikke meget af. Enkelte dryp om natten og to kraftige frokost byger. Den ene passer perfekt med en lur under den presenning vi forudseende havde slået op da vi gjorde holdt, den anden fanger os da vi fylder vand op ved Fyroddens lille havn. Men skidt, vi tørrer igen og har i øvrigt rigeligt med ekstra rotøj. Vand er ellers vigtigt på tur i havkajak, for de mange skærgårdsøer har intet drikkevand, så alle sækkene er med. I alt laster vi en 60-70l vand ud over drikkeflaskerne. Til os 8 rækker det i godt to dage, men så sparer vi heller ikke på det.Fredag aften når vi en af skærgårdens kulturelle perler – kommunens sauna til fri afbenyttelse. En gruppe lettere overvægtige aldrende svenske mænd er godt i gang da vi ankommer, og mens vi ligger i kajakkerne og venter på besked fra vores udsendte medarbejder er der frit udsyn til godterne. Lidt for meget for Signe der låst forrest i toer kajakken ikke rigtigt kan vende blikket bort – til stor morskab for os andre. Heldigvis er der ledig plads i saunaen om aftenen så vi skriver os på den fremlagte seddel og slår lejr i nærheden. Så er det bare at hugge brænde og tænde op i tide inden vi svømmer over den lille bugt med håndklæderne og whiskyen i en paksæk. Man forstår vel at gøre sin entre. Saunaen når til sidst op omkring de 85 grader og de voldsomme skift mellem saunaens varme og bugtens kolde vand er lise for kroppen. Det kunne vi godt bruge mere af herhjemme og selv næste morgen er kroppen lun og afslappet.Den sidste morgen er som skrevet fantastisk, med endnu en nat under åben himmel og da vi pakker kajakkerne for sidste gang dukker havørnene op. Øen overfor er reservat, og det må være for ørnene. Ialt fem styk er på et tidspunkt på himlen, cirklende over træerne op mod himlens blå, og glidende let gennem luften 100m borte. Det er et fantastisk skue, og de kæmpe fugle med de dybe fingre føles vitterlig, med fugleguidens ord, som flyvende døre. Det er en afsked med stil og da fiskene samtidig ringer vildt er det næsten ikke til at sige farvel, men hjem må vi og som de voksne så ofte siger er det bedst at slutte mens legen er god.Så efter en kort sejltur, en sidste frokost og et par hovedspring fra bådebroen er det farvel og ind i bilerne. På med Natasja, ildebrand i byen og rytme på bagsædet skaber stemningen og efter et enkelt stop i motorvejens rabat for at spænde den enligt medbragte kajak bedre fast når vi fem timer senere færgen, så København og hverdagen. Nu med overskud og ro baseret på gode minder.Praktisk: Vi lejede hos udlejerne  i Tyrislöt på Norra Finnö. Niveauet var blandet men alle havde roet før og vi har tidligere øvet redningsøvelser, støttetag og andre ting man nok bør kunne inden man stikker af sted på egen hånd. Af praktiske ting vi ikke fik brug for var nok især et par slæbetove gode. At kunne trække en træt kajakroer kan nemt redde en krydsning, hvis man ved hvordan det skal sættes fast. Hvad angår telte er det lækkert med telte der kan stå af sig selv, så kan man slå lejr på klipperne uden at bekymre sig om pløkker.Den lange kedelige og tekniske rute beskrivelse:Mandag: Fra kajak udlejeren ved Tyrislöt på Norra Finnö nord om Skinssholmarna og ned igennem kanalen mellem Västerön og Missjö. Videre op mellem Lökö og Småskar, øst om Långa Missjö til lejrplads på vestsiden af Örnholmen. Skøn plads med aftensol og laks og bananer stegt på bålet.Tirsdag: Nord om Örnholmen og østpå til Kupan som vi kravlede op på, sydpå mellem L.Svensö og Skogsbirkskär og kryds vis Alänningskär og Solskär til frokost på nordsiden af Gräsmarö. Jævn vind fra syd hele dagen. Videre vest om Gräsmarö og mellem Lammskär og Groskär, nord om St. Tallskär og ind til Harstena hvor vi så de røde liljer og købte frosne kanelbollar. Videre i lå til Sändgärdet (med køer) hvor vi slog lejr i fred på den nordvestlige spids. Endnu en fin plads, nu med kanelbollar til dessert.Onsdag: Igen vind fra syd. Syd og Grönsö og gennem Armnösundet rundt om Kråkmarö, sydpå til Liljeholmen og ned mellem Morsholmen og Hässelholmen til frokost på Fångö. En kraftig byge blev nydt under presenningen. Videre langs nord siden af Fångö, nord om Gubbon og rundt øst om Laxvarp, kryds tilbage nord om Tenaklumpen og Kistholmen og sydpå til lejr på sydsiden af Långholmen hvor den lille tange møder Robbsholmen og en unavngivet ø. Frugtgrødskage til dessert.Torsdag: Hviledag, lidt tur sydpå ud i kraftig vind og nogen bølger som blev opgivet i de lette kajakker. Lidt roen rundt med og mod vinden. Svampe til forret og friske brombær til dessert.Fredag: Roligt vejr. Vestpå syd om Långholmen, Vässlingsö og Sandö og nordpå syd om Kalvholmen og Stångklintet til Fyrudden. Indkøb og friskt vand suppleret med en kraftig skylle. Nordppå til frokost på Gubbholmen hvor vi vadede i rørhatte og fandt enkelte kantareller. Videre mellem Gråholmene og vest om Lindholmen til lejr ved Saunaen ved Långholmen på østsiden af Hornö. Svampe platte til forret og sauna til dessert.Lørdag. Nordøsten vind. Syd om Hornö og over til Finnleden, den tynde kanal syd for Södra Finnö, syd om Äspö og vest om Vrängholmen gennem sivene og videre nordpå til Korsfjärden, østpå syd om Skaftö og Øst om Svensmarö til lejr på den lille tange nord for denne og syd for Knåtebo. Gedde til mellemret og fantastisk dessert komposition til at slutte af på.Søndag: Havørne show med 4-5 ørne inden vi gik stik øst i roligt vejr tilbage til udlejeren.