Spraydækkets væsentligste funktion er at holde vandet ude af kajakken.

Et spraydæk består af selve dækket, der slutter tæt om cockpitkanten og en tunnel, der slutter tæt om livet på kajakpadleren. Grundlæggende er der 3 typer.

Nylondæk holder det meste vand ude af kajakken, men langt fra alt. Et glimrende dæk at starte med, men vil du ud i bølger, eller træne f.eks. rul bliver man hurtigt træt af at blive våd og få vand i kajakken. Nylondæk kan ikke blive helt stramme over cockpittet, derfor vil der ofte ligge en lille vandpyt på midten, noget som kan irritere, men ikke spiller den helt store rolle.

Neoprendæk er som navnet siger lavet helt af neopren. Dette giver mulighed for en meget tæt forsegling til såvel kajak som til padleren. Man skal dog være opmærksom på, at der er stor forskel på kvaliteten. Både når det gælder pasform og neoprenkvalitet. For at et neoprendæk skal være 100 % vandtæt og ikke kunne blive slået af, hvis en stor bølge bryder ned over dækket, skal det sidde ganske stramt om cockpitkanten. Det kan derfor være temmelig besværligt at få på, indtil man finder teknikken. Tunnelen (den del, der slutter tæt om livet) skal også sidde stramt til, så der heller ikke kommer vand ned i kajakken den vej. Et godt neoprendæk slutter så tæt om livet, at det også giver en ganske god forsegling mod at få vand ind i jakken nedefra ved en svømmetur.

Havkajakdæk er en blanding mellem et nylondæk og et neoprendæk. Selve dækket er i neopren og tunnelen er i nylon. Dette giver et forholdsvist tæt dæk, men da der normalt ikke bruges så kraftig neopren og det ikke sidder helt så stramt til som et neoprendæk, vil det ikke være lige så vandtæt i kanten. Tunnelen i nylon er mere behagelig end en stram neoprentunnel, og den kan foldes ned på varme dage, hvor man blot vil undgå vandsprøjt i kajakken. I bølger og surf vil en nylon tunnel ikke kunne blive siddende oppe om brystet, som den skal, uden at der bruges seler eller andet til at holde den på plads (seler kan dog ikke kombineres med en sprayskirttunnel).De fleste starter med en nylondæk for siden at investere i et havkajakdæk til almindeligt turbrug og et neoprendæk, hvis man vil ud i bølger og lege i brændingen eller ønsker lidt ekstra beskyttelse mod koldt vand på vinterture.

Et nylondæk som dette beskytter mod de fleste vandsprøjt, men holder ikke kajakken tør. Tunnelen i nylon giver en god komfort, da der ikke er neopren som strammer om maven. På varme dage kan tunnelen foldes ned, og på den måde give lidt mere luft og stadig beskytte mod det meste vand. Den største fordel ved et nylondæk er dog prisen.

Neoprendækket giver den bedste vandtæthed. Det skal dog sidde så stram, at de fleste lige skal lære teknikken i at sætte det på, før det går problemfrit. Men så slutter det også så tæt, at der er helt tørt nede i kajakken, selv efter rul og store bølger, der bryder ned over dækket (hvis ellers resten af kajakken er tæt). Der er stor forskel på prisen og kvaliteten af neoprendæk. De billige dæk er ofte i en mindre god neopren og vil hurtigere blive slidt, og hullede.

Et havkajakdæk som dette er et godt kompromis mellem nylondækkets komfort og neoprendækket vandtæthed. De sidder dog ikke lige så stramt som et dæk med neoprentunnel, men det vil være lettere at få på. I bølger, hvor der ofte slår vand ned på dækket, vil en nylontunnel let glide ned, med mindre der er seler på overtrækket. Seler kan dog ikke kombineres med jakkens spraydæktunnel, så der må vælges.