At finde vej i havkajak giver som regel ikke de helt store problemer, da de fleste holder sig forholdsvis tæt til kysten, hvor der er landkending. I langt de fleste tilfælde vil et almindeligt kort være nok. Typisk kan man se de detaljer man har brug for på et kort med målestoksforhold på 1:50 000. Der kan dog være forhold, hvor navigationen kan blive mere kompliceret. I Danmark, er tåge der kommer hurtigt, nok den mest almindelige årsag til, at det kan være svært at finde vej. Særligt hvis man ikke er helt sikker på hvor på kortet, man befinder sig når tågen kommer. Det bliver naturligvis endnu vanskeligere, hvis man er langt fra land og ikke har landkending eller kan få det hurtigt. Bliver man overrasket af tæt tåge, kan det i nogle tilfælde være ganske vanskeligt bare at finde ind til land. Et kompas kan i langt de fleste tilfælde være nok til at være sikker på, at kursen er den rigtige. Dog skal man være opmærksom på, at der kan være noget sideværts drift på grund af strøm eller vind, som kompasset ikke kan vise, og det kan være meget svært at se eller mærke. Derfor bør man altid vælge store ting/kyster som opfang i tåge, så man er sikker på ikke at ”ramme ved siden af”.”
Frem til land og hold til venstre”Men det er ikke kun i tåge, det kan være svært at finde vej. I den svenske skærgård f.eks. kan det være ganske krævende at finde rundt mellem alle øerne. Set fra vandet ligner de alle sammen hinanden, og det kan være en meget krævende opgave bare at følge med på kortet.

Kompas
Et kompas, er et ”must” på ture langt fra land, eller områder, hvor det kan være vanskeligt at navigere. Er du på tur i den svenske skærgård, kan det hurtigt blive meget svært at kende den ene ø, fra den anden. Her kan et kompas være til står hjælp, ligesom der kan opstå situationer som tåge eller kryds, hvor det kan være nyttigt at kunne holde en kurs. Et håndkompas fungere i mange tilfælde fint, men et kompas til montering på dækket vil gøre det lettere at følge med i om kursen bliver holdt.
Et kompas der placeres på fordækket, gør det lettere at holde en kurs, hvor der ikke er landkending. Placeres kompasset lidt fremme på dækket, bliver det lettere at holde øje med kursen uden at skulle kigge ned hele tiden. 
GPS

En GPS modtager kan vise dig, hvor du er med en meget stor præcision, og vil derfor være oplagt som supplement til kompasset. Desuden kan du ved hjælp af en GPS også få mange andre oplysninger, der kan være nyttige og sjove at kunne se, f.eks. hvor langt du har padlet, din rute og hvad din fart er/har været m.m.
Til turplanlægningen kan det være praktisk at kende sin normale fart og have en idé om, hvor langt man kan padle før trætheden melder sig. Lige som det også kan være nødvendigt at ændre planer undervejs på turen, hvis man kan se, at tempoet ikke kan holdes i forhold til den oprindelige plan. GPS’ere har imidlertid et par meget store ulemper – det er elektronik, der kan gå i stykker, og de bruger batterier! Derfor bør man altid have ekstra batterier med. Kort og kompas skal stadig med på alle ture, der ikke bare er en tur langs med stranden.

Kort