En havkajak vejer typisk over 20 kg uden oppakning, og den er typisk omkring 5 meter lang. Den er dermed ikke særlig handy at flytte rundt på, når den ikke ligger i vandet. Men da de færreste kan have kajakken liggende lige ved vandet eller gerne vil ud og opleve nye områder, vil der være et behov for at kunne transportere kajakken. På korte stræk og uden for meget oppakning kan den bæres enten alene på skulderen, eller hvis man er to personer, kan kajakkerne lægges ved siden af hinanden og bæres med en person i hver ende. Er det derimod en lastet kajak, eller skal man transportere den lidt længere, end man har lyst til at bære, vil en kajakvogn være praktisk. Der findes en række forskellige på markedet, som kan foldes sammen og være nede i kajakken, når man er på vandet. En kajakvogn skal helst have forholdsvis store hjul, da den ellers kan blive meget besværlig at anvende på sandstrande og andre steder, hvor der ikke altid er plant og hårdt underlag.

På bilen ligger de fleste havkajakker bedst på siden, når de skal transporteres. Derfor vil et par almindelige tagbøjler til bilen, være fuldt tilstrækkeligt i langt de fleste tilfælde. De bør polstres med lidt skum (f.eks. liggeunderlag) og forsynes med en lodret opstander, som kajakken kan lægges op ad. Til kortere ture vil man også kunne lægge de fleste kajakker fladt på bøjlerne uden at det giver problemer. Her kan man lave et par holdere, i noget kraftigt skum, som kan fordele trykket over et større område af kajakken. Naturligvis skal man være opmærksom på at spænde kajakken ordentligt fast på taget (det er føreren af bilen, der er ansvarlig i tilfælde af uheld) men pas på ikke at spænde så hårdt, at du skader kajakken. På mindre biler, eller hvor bøjlerne sidder tæt, kan det være nødvendigt at sætte et par styresnore i enderne så kajakken ikke kan rive sig løs under kørslen. Der kan opnås en rigtig solid fastgørelse, hvis man først spænder en letvægtsstige på tagbøjlerne som kajakken kan ligge på.
Skal kajakken med på ferie eller i kraftig regn, bør der være et transportovertræk, der lukker cockpittet, så der ikke kommer vand ind i kajakken under kørslen. Dette sparer også benzin.


Er man to eller flere på tur, kan man med fordel bære kajakkerne to og to som på billedet her.
En transportvogn er god til lidt længere strækninger, og hvis der er oppakning i kajakken. Denne danskproduceret model er meget let at sætte på kajakken, men fylder desværre en del og sidder ikke altid helt så godt, som man kunne ønske. Der findes flere andre typer, hvor man på de fleste modeller spænder kajakken fast med en rem eller to.
En almindelig tagbagagebære/tagbøjle kan forsynes med et par holdere i noget fast skum (kaldet cellfoam), der tilpasses tagbøjle og kajak. Dette holder kajakken godt på plads, samtidig med at det beskytter den rigtig godt. Desuden er det en meget billig løsning.