TUR I SYDSVERIGE Skrevet af: Marlon Cramers” Sjön Åsnen med tillhörande Lidhemssjön, omfattande 16.800 hektar, har av svenske regeringen utpekats som våtmark av internationell betydelse enligt Våtmarkskonventionen, det internationella avtal som upprättats i Ramsar (Iran) 1971 för att på global nivå uppmuntra bevarandet av ett hållbart nyttjande av våtmarker.”

Fredag den 10. juni 2011
Oprindelig havde vi planlagt at ro en rundtur med start og slut ved Rottne, lidt nord for Växjö. En lille del af Värendsleden på 120 km, fra Asa i Nord til Fridafors i syd. I kanotguiden.se findes den som: Mörrumsåen i Kronobergslän.
Der er 247 km., 3½ times kørsel, fra Kastrup lufthavn til Rottne, gennem Höör – Hässleholm – Älmhult – Växjö.

Ved ankomst fredagaften, regnede det dog kraftigt i Rottne . Lige inden afgang derhjemme viste vejrudsigten at det også ville regne hele lørdagen igennem. Efter en lille køretur rundt i området besluttede vi derfor at fortsætte sydpå, ud af denne våde koldfront.Vi kørte mod Sirkön, midt i Åsnenområdet og slå teltet op ved en p-plads med toilet på det nordlige Kläcklingen. Lidt regn her med udsigt til opklaring  men mange, mange myg…

Lørdag den 11. juni 2011
Isætning var ikke muligt på stedet her, så vi kørte videre næste morgen, over Sirkön, i tørvejr. Lettere overskyet, men tørt. Vi fik et lille kort over området på en brochure ved en campingplads midt på øen og fandt en offentligt tilgængelig isætningsplads ved den sydlige ende af broen, syd for Sirkön.Ifølge vores lille kort lå der 2 campingpladser langs kysten mod Urshult, så vi satte kurs mod syd i kajakkerne. 8 Km ned ad kysten, med 4-6 m. sidevind og sidebølger op til 30 cm. fra Nord-vest, gik vi i land ved Urshult Camping hvor vi kunne købe et stort kort over Åsnenområdet for 75,- Sv. Kr. med Dankort . Efter lidt diskuteren og argumenteren frem og tilbage fik vi lagt en roplan A og B for denne weekend.

Värendsledens rute mod Ryd har 2 overbæringer i Havbältes fjorden. Kanalforbindelserne fra Brändeborgsfjorden op til Träshultsjön og videre til Brosjön er tvivlsomt. Nogle kanoudlejere påstår man sagtens kan ro rundt, andre melder ud at det kan være svært grundet væltede træer. Vi valgte at ro nord om, gennem Näckhallsfjorden, til Ålshult og prøve kanalerne af.

Selv med rokort var det ikke helt så nemt at følge vores planlagte rute, så vi lagde ud med at ro øst om Frösön, frem for vest om Frösön . Derefter holdt vi os kystnært.

Frokosten spiste vi i læ og dejlig solskinsvejr på Bosholme, en lille ø på det smalleste sted ca 2 km. nord for Frösön, som har huset en borg i gamle dage til at overvåge trafikken på vandet mod nord og syd.Den første lejrplads vi mødte, ud for Tvåfuraholmen, var kæmpe stor med mindst 3 seperate lejrpladser med overdækkede spiseborde og pindesheltere. En gruppe spejdere havde slået lejr her. Den næste lejrplads, ca 2 km. længere ned af samme kyst, var en enkel flot plads med toilet og en brønd, 200 m. inde i skoven, med dejligt klart og koldt drikkevand. Skøn beliggenhed. Vi lavede vores aftensmad her, sent om eftermiddagen. Vinden lagde sig imens og aftensolen var fremme, så vi besluttede os for at ro en aftentur ned mod kanalerne.En skøn, idyllisk og spændende aftentur. Bare 500 meter ind i den første kanal, mødte vi den første forhindring i form af en dæmning på en halv meter. Der har været nogle slidsker til kanoer på den, men de var der ikke mere. Der var dog mulighed for en overbæring over land, men efter isætning fulgte den ene forhindring den anden med korte mellemrum. Vi fulgte kanalen til fods et par hundrede meter sydpå, men bestemte os for at vende om, frem for at prøve at sejle igennem. For mange forhindringer for os i form af væltede træer ”en masse”, i kombination med fosser, m.m.På vej tilbage fandt vi en super lejrplads på en lille bitte ø, ca 800 m. nord for Ålshult, både med aften- og morgensol . Ikke så galt med myggene her, men masser af knot til gengæld…

Søndag den 12. juni 2011
Sove længe dag. Vindstød lod høre fra sig gennem trætoppene og ruskede i teltet. Solen var fremme fra morgenstunden, med nogle spredte skyer. Det blæste i hvert fald lidt mere end i går, stadig fra Nord-vest, og vandet omkring os var ganske livligt at se på.
Vi valgte at ro så meget som muligt langs lækyststrækninger; rundt om Getnö og Igelön og eventuelt lidt over på Åsnens østside.Der var 6 flotte km. op til den første lejrplads på det sydlige Getnö. Da øerne har tørf som undergrund er det kun tilladt at lave bål på de etablerede bålpladser i hele Åsnens område. En af øerne er brændt ud for nogle år tilbage. Det tog flere dage at slukke ilden.Insjön tog vi hele vejen op langs vestkysten i læ, som resulterede i et spændende kryds tværs over Aspöfjorden, fra Häjeudden til Getnö´s nordligste ende, i en pæn sidevind og med korte sidebølger på en halv meters højde.På nordspidsens lejrplads mødte vi Thomas fra tidligere AB rejser, som er her i Pinsen for ca 14. år i træk. Thomas har i mange år været guide til kanoture i Sverige og vi fik da en hurtig gennemgang af hele Åsnen og lidt til. Et meget inspirerende frokost friluftsmøde . Denne er den første lejrplads jeg har set med en sauna/svedhytte .I modsætning til turen op til frokosten, var turen efter frokosten atter ren idyl. Meget afvekslende tur hele tiden i dette område. Ikke kun grundet vind og vand forhold, men også fordi den ene ø er ganske forskelligt i forhold til den anden ø. Man bliver bare ved med at være nysgerrig og få nye/andre indtryk hele tiden.

Den vestlige del af Åsnens område er en god blanding af et skærgårdslignende ø-område blandet med å lignende småsøer med masser af åkander og familiære vandblomster, siv og fuglepip og tilhørende dyreliv, såsom masser af insekt arter. Vegetationen byder på vildt og blandet skovbeklædte øer og kyststrækninger med nogle gigantiske sten og flotte klippeøer ind imellem.
En del af de indre øer er fugleskytsområder.

Fra Igelöns vestkyst krydsede vi over til Sirköns sydlige naturcamping. Campingpladsen var lukket, men 2 fadre med deres 4 sønner havde fået lov at campere der alligevel. De viser sig at være fra Gilleleje roklub, så også her faldt vi hurtigt i snak med hinanden. En svømmetur ud til badeflåden blev det også til, inden vi lavede aftensmad. Badevandet var overraskende lunt. Campinggrunden var top dollar nice, men vi besluttede os alligevel for at tage en aften rotur med chancen for at finde en lejrplads på en af øerne på østsiden af Åsnenområdet.Krav til lejrplads er ikke mindre end: rimelig tilgængelighed til landgang med kajakkerne, både aftensol og morgensol, lidt åbent terræn så vinden holder myggetilværelsen nede og en rimelig plan, stenfri teltplads . Lidt luksus har man da lov til.Vestre Henös sydspids bød lige på sådan et sted, så her slå vi teltet op. Efter aftenkaffen forsøgte vi at gå øen rundt, som dog i begge retninger viste sig at være ret så uoverkommeligt. Denne lille ekspedition resulterede i et mylder af baby skovflåter i teltet denne aften…

Der er vældig mange Campingpladser, naturcampingpladser, shelterpladser og picknickpladser i det vestlige område, kun nogle enkelte i det østlige område. Nogle af Campingpladserne var dog lukkede her i Pinsen. Vi mødte nogle kanofolk og så nogle lystfiskere, men der er masser af plads til at være helt for sig selv i Åsnen, her i Pinsen.

Mandag den 13. juni 2011
Vi var ret så tidligt oppe i dag, med morgensol og en vind på 2-4m. Efter morgenmaden pakkede vi sammen og roede de sidste 2 km tilbage til startstedet og bilen. Langsomt, flot og nydeligt langs med Långö´s østkyst.

Fra startstedet iagttog 2 personer vores ankomst, mens de nød deres morgenmad i solen ved kysten. Mens jeg var i færd med at pakke kajakken sammen, kom en af dem over og hilste på os. Det var 2 tyske venner i vores alder, som cyklede fra Frankfurt til Nordkap, udelukkende for deres egen fornøjelse og psykiske udfordrings skyld. De havde 6 uger til det og var kommet her til Åsnen på deres dag 8 i går aftes. De var sejlet fra Travemünde til Trelleborg med færgen. Vi havde ikke andet at give dem end vores sidste drikkevand, som de taknemmeligt tog imod, mens vi fik kigget og snakket lidt tur og grej.En super afslutning på denne totalt uplanlagte, men meget overraskende tur på enhver måde. Vi fik kun udforsket en lille del af hele Åsnens område og vil sikkert vende tilbage engang til en efterårstur. I selve sommersæsonen kan der forventes at være godt besøgt i dette område, men i før og eftersæsonen er det et skønt, interessant og stille og roligt område at nyde den typisk svenske natur i.

Jeg beklager at have glemt mit kamera på denne tur , så et album  må blive til gode, når vi vender tilbage.God vind, Marlon.Se rute på: http://www.outsite.org/modules.php?op=modload&name=Ruter&req=VisRute&rid=111