Anvendeligheden af en paddlefloat diskuteres meget. På den ene side er entring med paddlefloat meget vanskelig at bruge i bølger, hvor der i bund og grund vil være mest brug for den. På den anden side kan det være en mulighed for at komme op i kajakken igen, hvis du er alene og kommer ud at svømme. Entring med paddlefloat er altså ikke en teknik, man kan regne med i bølger og hårdt vejr. Selv på stille vand kræver den øvelse, for at fungere effektivt. Der kan dog være forhold, hvor den kan komme til anvendelse. Det kan f.eks. være en kæntring på grund af en bølge fra en hurtigfærge/speedbåd eller bare uopmærksomhed på det forkerte tidspunkt på en ellers stille dag.
Mere øvede rorer vælger ofte at bruge den såkaldte “Cowboy entring”
Den kan du læse mere om her

Når kajakken er vendt så den ligger retvendt, er første opgave at montere selve paddlefloaten på pagajen og puste den op. Dette kan være svært nok, hvis det er koldt, og man samtidig skal holde fast i kajakken. Næste del er at komme op i kajakken. Her kan pagajen enten sættes fast under rælingslinerne lige bag cockpittet eller holdes pagajen med en hånd omkring pagaj og cockpitkanten samtidig. Det kan være lettere at komme op, hvis du lægger et ben op på pagajen tæt ved paddlefloaten, og derefter kravle, ind på kajakken, så du ligger på maven med benene nede i cockpittet og hovedet i bagenden af kajakken. At vende sig, så du sidder rigtigt i sædet, er formentlig den vanskeligste del, her kan det anbefales at vende sig, så du hele tiden kan se paddlefloaten. På den måde kan du let se, om du har vægten rigtigt over mod paddlefloaten eller måske har for meget vægt på den. Til sidst skal paddlefloaten så af pagajen, og mens man gør det, har man ikke mulighed for at støtte, så der skal man kunne holde balancen uden at bruge pagajen. Sættes en snor i paddlefloaten kan den bare skubbes af, og hænge efter kajakken indtil der er mulighed for at pakken den rigtigt sammen uden risiko for at kæntre igen. Husk, at snore kan være farlige, da man kan filtres ind i dem. Derfor må de ikke bindes fast, men skal kunne rykkes fri, hvis det bliver nødvendigt.

Når du er kæntret er første opgave at vende kajakken på en måde, så der kommer mindst muligt vand ned i kajakken. Det gøres bedst ved at lægge vægt på bagenden af kajakken helt omme ved roret, så denne trykkes ned i vandet, samtidig med at forenden og så meget som muligt af cockpittet kommer fri af vandet. Herefter vendes kajakken i en hurtig bevægelse. Næste opgave er at montere paddlefloaten på pagajen og puste den op, hvilket godt kan give problemer, hvis det er rigtig koldt. Derefter lægges pagajen ind under dæklinerne lige bag cockpittet, eller pagajen holdes fast til cockpitkanten med en hånd. Når du kravler op i båden, er det nødvendigt hele tiden at holde god vægt på paddlefloaten for ikke at kæntre den anden vej.
Redning med paddlefloat kræver træning for at virke, særligt i bølger kan den være meget krævende at udføre, og kan derfor ikke betragtes som en reel mulighed i hårdt vejr.